Rejsen til det sydfynske øhav

0

Rejsen til det sydfynske øhav

Vi ynder at holde vores sommerferie i dejlige Danmark, selvom man ofte kan blive fristet til at pakke sydfrugterne og rejse til varmere himmelstrøg, især hvis vi først er kommet godt ind i juli måned og vejret endnu ikke har vist sig fra den gode side.
Mange taler om, at dette års sommer (2016) ikke var værd at råbe hurra over, men ikke desto mindre så havde vi i hvert fald en skøn ferie i det sydfynske øhav og den vil vi gerne fortælle lidt om på denne side.

Sejlerferie

 

Inspiration til din næste ferie

Så hvis du ligesom os flere gange har drømt om at opleve de små øer syd for Fyn, så kan du måske finde inspiration i vores historie.
Sidste år (2015) havde vi faktisk planlagt at vi skulle på en sejltur rundt til de små sydfynske små øer.

Men vores ferie lå i slutningen af juli måned og det blæste rigtigt meget i hele juli måned, så vi måtte droppe turen og i stedet bestille vi nogle fly billetter og  tog til Mallorca, den tur kan du læse om her: Rejsen til Palma de Mallorca.

Vejerguderne var med os
Men i år følte vi at vejrguderne var med os og vi gjorde alvor af planerne om en sejlerferie i det sydfynske.
Alt vores rejseudstyr blev pakket ned i nogle gode og rummelige rejsetasker, som let kunne stuves af vejen, så der var plads til os 2 og en lille hund.




Den medbragte mad blev proppet i køleskabet og drikkevarerne kom ned under sæderne, hvor de sagtens kan holde sig kolde. Båden er ikke af de største, men rigeligt stor til os, en 24 fods motorbåd af mærket Sea Ray. En skøn kvalitets båd fra 1996, som har rigelig med motorkraft hvis det er nødvendigt og det var det på en af sejlruterne, men mere herom senere.
Klar til afgang
Vi ville have stævnet ud fra Egå Marina, lidt nord for Århus, lørdag den 16. juli men vejrudsigten var ikke super, så vi besluttede os for, at bruge lørdagen på at indrette os i båden og hygge lidt i havnen, for så at tage af sted næste morgen hvor vejret skulle være mere roligt.

Ferie i bådYes, endelig ud i bølgen blå!

Natten mellem lørdag den 16. og søndag den 17. juli tilbragte vi i båden, så vi var klar til at sejle ud tidlig søndag morgen.

Vejret var rigtigt godt da vi stod op om søndagen, så vi skyndte os at lufte hunden og os selv, for at komme af sted med det samme.
Ruten for den første dags sejlads blev hurtigt lagt på Ipad’en, vi havde downloadet det navigations program der hedder Navionics og købt deres kort til de indre danske farvande, det er efter vores mening et super navigations program.




Det er ekstremt let at lægge en rute, man åbner blot programmet, trykker på Route – Automatic og peger blot på kortet der hvor ruten skal starte og dernæst hvor man gerne vil hen og trykker så på “Go” og så beregner programmet selv ruten og fortæller hvornår du kan forvente at være fremme (beregninger foretages med udgangspunkt i nogle oplysninger du har lagt ind omkring båden (dette skal kun gøres én gang) og tidspunktet for ankomst tilpasses løbende ud fra din hastighed ligesom ved en bil gps.

Lettere kan det da ikke være 🙂
Båd navigationsprogram

Den første rute
Vores første rute havde vi besluttet skulle gå til Juelsminde, som er en fantastisk hyggelig havn med masser af liv.

Da det jo var en hurtigt gående motorbåd vi holdte vores ferie i, så var vi i Juelsminde allerede ved 10 tiden om formiddagen, det tog os ca. 2 timer og 11 minutter at sejle fra Egå til Juelsminde, en tur på ca. 34 sømil.
Sikker på at få en plads i havnen
Vi kan godt lide at komme midt på formiddagen, når vi kommer til en ny havn for så er det altid til at finde en plads, selv i hoved ferien. De fleste sejler nemlig videre om morgenen/formiddagen og mange ankommer først i løbet af eftermiddagen.
2 nætter i Juelsminde
Juelsminde havnDet er ikke uden grund at Juelsminde havn mere end en gang er blevet kåret som året havn af organisationen Danske Tursejlere. Havnen har gode toilet og badefaciliteter, dog kunne de godt bruge et par brusere mere, men det fungerer.

En ting som er med til at gøre Juelsminde havn til noget særligt er, at havnens medarbejdere hver dag hejser dannebrog på hver bro og indtil flere langs molen og på land og så kommer de naturligvis også og stryger flagene hver aften ved solnedgang og ikke nok med det, nej der kommer så sandelig også en trompetist og spiller medens de omkringværende synger solen ned.

Vi kender ikke andre havne hvor det er tilfældet.

Det er ægte dansk hygge!
Udover hyggen så byder Juelsminde havn også på flere spisesteder og en fiskeforretning og isbod. Selvom Juelsminde ikke er en særlig stor by, så er der da flere dagligvareforretninger, spisesteder, tøjbutikker, sportsbutik, bager mv. Og os der ankommer i benzindrevet motorbåd byder havnen også på en anden vigtig detalje, nemlig en benzinstander, så vi kan få tanket op, hvilket de færreste havne har. Så er man på ferie i en benzinsluger ved man at det er vigtigt at rejsen tilpasses, så man gør holdt i en havn med salg af Benzin med jævne mellemrum.
Endelig på ved til målet
Lillebæltsbroen

Efter et par rigtig hyggelige dage i Juelsminde var det på tide at tage den sidste strækning ned til det område, som vi længe har drømt om at besøge: Det Sydfynske Øhav.
Frem med Ipad’en og bip, bip, bip, så er ruten lagt til vores næste destination: Bågø.

Hunden blev luftet og vi fik os et bad inden vi var klar til afgang.

Når man forlader en havn tidligt om morgenen, så prøver man så vidt det nu er muligt med brummende amerikansk V8 motor, at være stille, så man ikke vækker alle de omkringliggende sejlere.
En tragt, en slange og flotte udsigter
Turen fra Juelsminde til Bågø er på ca. 36 sømil og vi tilbagelagde ruten på ca. 2 timer og 50 minutter. En fantastisk tur under de 2 Lillebælts broer, ned igennem tragten og det slangede forløb, det er en flot tur, hvor man kan nyde det smukke landskab på begge sider.  Vi spiste vores morgenmad og fik et glas juice mens vi var på havet, for at udnytte tiden bedst muligt.
Ferie på Bogø

Masser af marker og 25 indbyggere
Vel ankommet til 6,2 kvadratkilometer landbrugs ø med 25 indbyggere, lagde vi til ved en af den type broer, som vi synes allerbedst om, nemlig en flydebro.

Vi lægger som regel altid til med agter (bagenden) ind imod broen og så en flydebro perfekt fordi den følger vandets bevægelser fra højvande til lavvande ligesom båden. Det gør at vi let og ubesværet kan gå til og fra borde.

 

Ingen shopping stress, kun fred og natur
Der er ikke de store muligheder for at shoppe på Bågø i det der kun er havnekiosken som har det mest nødvendige. Helt fint for os, for det var jo stilheden, roen, den skønne natur og de maleriske udsigter vi kom derned for.




En cykel og gå venlig ø.
Cykeludlejning BogøHar man ikke sine egne cykler med, er det muligt at leje cykler ved havnen på ægte selvbetjenings manér, betalingen lægges i “kassen”, som er en gammel mælkejunge, eller man kan snuppe sig en tur på gåben.

Vi valgte det sidste og gik en tur hen af den snoede og let bakkede vej fra havnen og ind på øen, vores tur blev dog ikke så lang af hensyn til hunden, en lille Cavalier King Charles blandingshund på 8 år, som desværre fik konstateret sukkersyge for nogle år siden, hvilket gør at den ikke kan klare at gå alt for langt og ikke nok med at den har sukkersyge.

Når nu vi er ved at berette lidt om kræet, så har den også (på grund af sukkersygen) fået grå stær, så den næsten ikke kan se og vi må agere førerhund for den og advare, når den er ved at gå ind i en lygtepæl eller lign.
Lige pludselig faldt blodtrykket helt i bund

Fyret på BogøNår man kommer til en ø som Bågø, så er det ligesom blodtrykket falder, systemet går i pause mute og der falder en helt naturlig ro over kroppen.

Vi kom helt ned i gear, det var skønt bare at tage det stille og roligt.

Lidt op ad dagen faldt vi i snak med et par fra Aabenraa, som flyttede deres båd fra den inderst kaj og ud på den bro vi lå ved, fordi der var et større skib, som passede bedre på den plads de lå ved.

Et elkabel bliver til 2 dugfriske fadøl
De kom til at ligge skråt overfor os og vi kom i snak fordi de efter flytningen ikke kunne nå strøtavlen med det kabel de havde om bord og så lidt lost ud.

Vi havde et ekstra kabel med i båden og tilbød at de kunne låne det som forlænger, hvilket de blev meget glade for. Faktisk blev de så glade at der 5 minutter efter stod 2 lækre kølige fadbamser (fadøl :-)) med dug på udvendig side af glasset foran os.

Det kunne vi selvfølgelig ikke sige nej tak til. På denne måde fik vi ud af det blå (der var faktisk en flot blå himmel den dag) et par yderst venlige og snaksaglige rejsevenner og det endte da også med, at vi grillede sammen om aftenen og hyggede over et par flasker rosevin.

Nye bekendtskaber udvider horisonten
Vores nye “venner” som vi ynder at kalde kæresteparret, som vi faldt i hak med på Bågø, har mange års erfaring med sejlads og i særdeleshed i sejlads i det sydfynske øhav, så vi var lutter ører da de kunne fortælle den ene historie efter den anden om gode oplevelser i lige dette farvand. Det var guld værd for os, som er novicer i feriesejlads  i det sydfynske. Vi ændrede da også vores planer for ferien, da vi blev overbevidst om, at en ø som Årø, den skal man bare besøge.

Så et smut til fastlandet
Sejltur ud for BågøEfter et par utroligt hyggelige dage på Bågø, var det tid til at sætter kursen mod nye oplevelser, som nævnt tidligere er det en god ide at orientere sig omkring hvilke havne, der har en benzin stander, når man sejler i en benzinsluger og vi havde tjekket den app der hedder “havneguide” og havde fundet ud af at Assens skulle være en af de havne i området, som er i besiddelse af en benzin stander, men ak, efter en kort sejltur på 3,7 sømil og 39 minutter ved lav hastighed, en rigtig hygge tur 🙂 ankom vi til Assens havn og til vores store skuffelse opdagede vi, at de kun havde en diesel stander.

Vi havde altså ikke gjort hjemmearbejdet godt nok og må have kigget forkert.
Nå hvad gør man så, når man har 230 L stor tank, som råber lidt på noget at drikke. Heldigvis havde vi en 20L reservedunk i båden, så den blev tømt i tanken, en dråbe i havet kan man nok kalde det, når der nu er plads til over 10 gange så meget.

Bagende sol og lange arme
Men hvad man har jo ferie og masser af tid, så det er vel bare at gå en tur op i byen og finde en tankstation. Jeg tog dunken i hånden bekig mig hen mod havnekontoret for at høre, hvor nærmeste tank befinder sig.

På havnekontoret blev jeg mødt af en yderst venlig medarbejder, som kunne fortælle at der kun var ca. 1 kilometer til en OK tank og så spurgte han også, om ikke jeg ville låne en stor påfyldningsdunk med hjul og pistol til påfyldning af dem.

Jo, det ville jeg naturligvis gerne for deres dunk kunne indeholde 57L, så sammen med min egen 20L dunk, så kunne jeg nøjes med at gå en tur og få nok brændstof på til vores videre fart – tanken var nemlig ikke helt tom og vi viste, at vi kunne fylde op igen i Ærøskøbing, som var en af de havne, vi havde besluttet os for at besøge på vores sejlerferie.
Hjulene på den store dunk som vi havde lånt var ikke bedste forfatning, men det gik. Jeg kom hen til tanken og fik fyldt begge dunke til kanten og begav mig tilbage til båden, det var nok den længste kilometer jeg nogensinde har gået.

Solen bagede ned fra en skyfri himmel og med en dårlig kørende 57L tank trolley i den ene hånd og en 20L reservedunk i den anden travede jeg tilbage imod havnen. Det var nok lidt hårdere end jeg umiddelbart havde forestillet mig, men man er vel en MAND og af sted gik det med lidt kortere skridt end normalt, der kom da også nogle smil og venlige kommentarer fra forbipasserende undervejs og da jeg efter at have foretaget et par holdt undervejs for at skifte hånd (den ene bar 20 kg og den anden slæbte omkring 60 kilo inkl. vogn og indhold) endelig kom ned til havnen og begyndte at kunne se en ende på turen stødte jeg på en venlig herre, som tilbød at bære den ene dunk det sidste stykke hen til den bro vi lå ved, da han alligevel skulle samme vej.

Det takkede jeg ja til og vi fik os en snak undervejs, så det sidste stykke gik nærmest som en leg.

Saft til tanken og en kølig til maven
Baggård i AssensTilbage ved båden fik jeg fyldt de 57L fra den lånte dunk på båden og reservedunken blev lagt på plads, så vi havde noget i reserve, hvis nu, havnens trolleydunk blev afleveret igen.  Puha så havde jeg vist fortjent en kølig fra kassen. Efter lidt frokost i båden gik vi en tur op i Assens by for kigge lidt på butikker og nyde en frisk gåtur i sommervarmen.

Byen Assens
Den sydfynsk by Assens er en rigtig hyggelig handelsby med smukke gamle huse og brostensbelagte gader og små charmerende baggårde. Der er flere små hyggelige spisesteder med udendørs servering og et fint udvalg af detailbutikker.

Pizza på bycykel
Pizzaria i Assens

Vi valgte at købe takeaway pizza til aftensmad, som vi spiste på båden. Pizzaerne blev købt hos Restaurant La Posta. Mens jeg ventede på pizzaerne, fik jeg mig en lille fadøl på deres terrasse, hvor man kunne se ned til vandet.

Håndlavede rejser fra Sannes dagbog

Pizzaerne blev fragtet ned til båden på en lånt bycykel, som forefindes ved havnens cykelstativer, de står ikke alle i det rigtige stativ ved havnekontoret, så kig lidt rundt ved nogle af de andre cykelstativer ved havnen.

Det var et par rigtig gode pizzaer, så det kan godt anbefales at besøge Restaurant La Posta.
Næste stop Årø
Efter en god nats søvn i den store men ganske hyggelige havn ved Assens var det tid til at komme videre til en af de mange hyggelige øer i det sydfynske. Det flinke par, som vi faldt i snak med på Bogå havde jo fået os overtalt til også at lægge turen forbi Årø, som ofte har besøgt.
Årø havnKursen blev lagt mod Årø havn, en tur på 7,8 sømil som vi tilbagelagde på 48 minutter ved en gennemsnitsfart på 9,6 knob altså endnu en hyggetur og endnu en gang med roligt vand og en solrig himmel, skønt.

Fortsættelse følger…

Share.

About Author

Comments are closed.